tiistai 15. tammikuuta 2013

11 kysymystä -haaste


Sain Hertalta Elämäni huoneet -blogista 11 kysymystä -haasteen, lämmin kiitos siitä! :)
En olekaan vielä tänä vuonna päässyt puhumaan itsestäni, joten tämä haastehan tuli hyvään aikaan.

Haasteen säännöt ovat seuraavat:
1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään ja vastata haastajan esittämiin 11 kysymykseen.
2. Jokaisen haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
3. Uusien haastettujen pitää noudattaa samoja sääntöjä ja valita jälleen 11 uutta blogia, joilla on alle 200 lukijaa.
5. Kerro kenet olet haastanut seuraavaksi, linkitä!
6. Ei takaisin haastamista! 

Ja sitten päästäänkin itse asiaan, eli minuun. (Tosin olen kertonut itsestäni asioita niin moneen kertaan, että kaikki nämä jännittävät faktat eivät välttämättä ole teille lukijoille uutta tietoa.)

(Pikkusiskolta sain joululahjaksi ihanan taulun.
Ihanan siitä huolimatta, että se esittää minua.)

1. Minun on joissakin asioissa vaikea käsittää ajan kulumista. Esimerkiksi jos elokuva tai kirja on ilmestynyt 2000-luvun puolella, se on minusta vielä uusi.

2. Samasta syystä en voi käsittää, että minua 16 vuotta nuorempi pikkuveli on jo lukion toisella luokalla - aivan kuten minä 16 vuotta sitten. (No hyvä on, meillä on ikäeroa vain 15v ja 4kk kun minä olen syntynyt syyskuussa ja veli tammikuussa, mutta sallittakoon pieni pyöristäminen, jotta tämä tiedonmurunen säilyttäisi hauskan symmetriansa.)

3. Meidän luokalla - siellä lukiossa - oli pelkästään tyttöjä.

4. Matematiikan ope sanoi aika suoraan, että tyttöluokat on melko mahdottomia.

5. ...ja ehkä me vähän oltiinkin, mutta matikan ope oli tosi kiva ja hyvä työssään.

6. Seuraavassa opinahjossa matikan numeroni laski kympistä seiskaan.

7. Jos voisin matkustaa ajassa taaksepäin, kävisin vakuuttamassa nuorelle minälle, että kyllä sitä ruotsia ihan totta kannattaa opiskella. Että vaikka höpöruotsi onkin hauskaa ja isosiskon kanssa sillä voi jopa kommunikoida melkein onnistuneesti, niin ei sillä työhaastattelussa pärjää.

8. Paitsi että jos ihan oikeasti pääsisin aikamatkustamaan, keksisin kyllä mielenkiintoisempiakin paikkoja kuin 90-luvun alun pikkuinen maalaiskaupunki.

9. Esimerkiksi haluaisin välttämättä Woodstockiin. Mulla ois sinne sopiva mekkokin ullakolla.

10. En kyllä viihdy väentungoksessa, joten luultavasti en näkisi esiintyjistä vilaustakaan, ellen varustautuisi kiikareilla.

11. Ja jos vielä enempi rehelliseksi rupean, niin olen kyllä sellainen pelkuri, että luultavasti sanoisin aikakoneelle "Ei kiitos" ja käpertyisin takaisin sohvannurkkaan lukemaan jotakin rauhoittavaa. 

Seuraavaksi vastailen Hertan esittämiin kysymyksiin.

1. Miksi bloggaat?
Alunperin ihan vain omaksi iloksi, jotta muistaisin lukemistani kirjoista muutakin kuin nimen. Nyt bloggaamiseen motivoivat myös lukijat ja kommentit sekä eläväinen kirjablogiyhteisö.

2. Miten haluaisit kehittää blogiasi?
Blogin ulkoasua olisi kiva muuttaa hitusen. Esimerkiksi ikioma yläbanneri olisi hauska. Mutta aika ei riitä sellaisen suunnitteluun eikä taidot riitä vaivattomaan asentamiseen. ("Asentaminen" ei liene se oikea termi edes, mutta parempaakaan en tähän hätään keksi...)
Haluaisin osata myös kirjoittaa paremmin ja monipuolisemmin.

3. Miten lähipiirisi suhtautuu bloggaamiseesi?
Ei mitenkään! :D
Mies ei ole tietääkseni käynyt kertaakaan täällä ja lukemiseen se on jo niin tottunut, ettei sitä enää kommentoi. 

4. Mitä suunnitelmia sinulla on vuodelle 2013?
Suuria suunnitelmia ei ole. Viime vuonna tapahtui sen verran paljon isoja asioita, että jospa tänä vuonna olisi rauhallisempaa. Erilaisia lukemissuunnitelmia toki olen kehitellyt. :)

5. Suosikkiblogisi?
Minulla ei ole yksittäistä suosikkiblogia, mutta tuosta blogin oikeasta reunasta löytyy listä ainakin osasta seuraamistani blogeista, joista jokaisesta pidän. Pitääkin päivittää listaa, sillä uusia kivoja blogeja löytyy koko ajan.  

6. Luetko muuta kuin blogeja ym. nettitekstejä ja jos niin mitä?
Jonkin verran. ;)
Enimmäkseen luen romaaneja, mutta myös sarjakuvia, kuvakirjoja, lehtiä jne.

7. Jos alkaisit harrastaa jotain uutta - mitä se mahtaisi olla?
Haaveilen tällä hetkellä himmelin tekemisestä, joten himmelikurssi ois kiva. Moni muukin kädentaitoihin liittyvä harrastus olisi hauska. Oikeasti tarvitsisin liikuntaharrastuksen, mutta käytännössä suosin hyötyliikuntaa. (Ja senkin määrää olisi syytä roimasti lisätä...)

8. Mikä sinua muissa blogeissa eniten kiinnostaa - mistä aiheista luet mieluiten?
Eniten luen kirjablogeja, joista noukin uusia lukuvinkkejä. Kaikki kirjoihin ja lukemiseen liittyvä jaksaa kiinnostaa aina.

9. Mitä pelkäät?
No, kuten tuli aiemmin mainittua, olen todella hyvä maalailemaan kauhukuvia. Aivoni ovat jumittuneet jollekin worst case scenario -vyöhykkeelle, joten keksin koko ajan uusia asioita pelättäväksi. Mutta jos ihan konkreettisen esimerkin haluatte, niin pelkään pimeää. Etenkin ulkona.

10. Mitä tekisit lottovoitolla?
Haa! 
Yön pimeinä tunteina (ja päivän valoisampina) olen mielessäni kehitellyt aika pitkää listaa siitä, mihin lottovoittoni käyttäisin. Kotia pitäisi kovasti remontoida melkein joka kohdasta. Kokonaan uusi koti voisi olla yksinkertaisempi ratkaisu, mutta olen kovin tykästynyt meidän nykyisen kodin sijaintiin. Hankkisin meille ekologisemman auton ja mulle sellaisen kärrypyörän. Ne nyt aluksi. :)

11. Kokkausbravuurisi?   
Olen ihan surkea kokki! Lapsuudenkodissa ruoanlaittovuoro oli usein myös minulla ja isä huusi töistä palatessa jo eteisestä, että "Täällä haisee siltä että Maija on laittanu ruokaa!" Paino sanalla haisee. Koska perunoita ja jauhelihakastiketta ei voi oikein bravuuriksi kutsua, niin on pakko tyytyä siihen, ettei minulta löydy kokkausbravuuria. :/

Huh, melkein valmista!
Koska tämä(kin) haaste on pyörinyt blogeissa ristiin rastiin, olen aika pihalla siitä, kuka siihen on vastannut ja kuka ei. Siksipä jätän taas kerran suoran haastamisen tekemättä, mutta jos joku haluaa vastailla kysymyksiin ja puhua itsestään, niin pyytäkää kysymyksiä - minä olen aika hyvä utelemaan kaikenlaista. :)

4 kommenttia:

  1. Hieno taulu totta tosiaan!

    Minulla on ajan kanssa sama juttu, alan vasta nyt pikku hiljaa tajuta, että 90-luku ei päättynyt ihan eilen. :)

    VastaaPoista
  2. Tyttöluokka?! Ajatella :) Omalla luokallani oli yläasteella 6 tyttöä ja 16 poikaa. Siinä oli vilskettä!

    VastaaPoista
  3. Tykkäsin kovasti sun paljastuksista :-D

    Omat koululuokat ovat tainneet olla aika 50-50 kun en ainakaan muista minkäänlaista epätasapainoa kumpaankaan suuntaan.

    VastaaPoista
  4. Pekka, Helpottavaa kuulla, että on muitakin aikaongelmaisia! :)

    Anni, Ala-asteella luokkajako oli toisenlainen: minä ja neljä poikaa. :D Mutta pikkuruisessa koulussa kuri ja järjestys säilyi oikein hyvin.

    Sannabanana, No mutta sittenhän onnistuin paljastamaan juuri sopivia asioita. :) Mun ammattikorkeakoulun luokalla oli noin kolmisenkymmentä oppilasta ja poikia meidän luokalla oli parhaimmillaan kaksi... :D

    VastaaPoista