tiistai 2. helmikuuta 2016

Nahka ja muita novelleja

Roald Dahl: Nahka ja muita novelleja
Valittuja novelleja kokoelmista
Kiss Kiss (1960) ja Someone Like You (1953)
Otava 2007, 205s.
Suom. Pentti Saarikoski

Roald Dahl -lukuhaaste jatkuu näköjään jo nyt. Eräs kirjabloggaajakollega inventoi kirjahyllyjään ja laittoi roiman kasan kirjoja kiertoon. Minä olin onnekseni kärppänä paikalla ja rohmusin heti ison laatikollisen kiinnostavia kirjoja uudelleensijoitukseen tänne meille. Tämä Nahka ja muita novelleja on yksi luokseni muuttaneista kirjoista ja aloin lukea sitä oikeastaan vahingossa. Oli tarkoitus vain vähän silmäillä, mutta kolhot novellit veivät mennessään.

Tämän kokoelman tarinat on valittu kirjoista Kiss Kiss ja Joku kaltaisesi. Novelleja on kymmenen ja vaikka jokainen on ihan omanlaisensa, yhteistä niille on synkkyys ja painostavuus. Varsinaisesti kauhutarinaksi en montaakaan näistä luokittelisi. Vuokraemäntä ja Lampaalla teurastettu ovat selkeimmin kauhua, mutta ehkä niissäkin jujuna on enemmänkin musta huumori kuin lukijan pelottelu.

Koomista kyllä, minua ahdisti eniten Tie taivaaseen -novelli. Se kertoo naisesta, joka ahdistuu valtavasti jo myöhästymisen mahdollisuudesta. Jos teatteriin täytyy lähteä kuudelta, naista alkaa ahdistaa viimeistään puoli kuudelta. Naisen mies taas on korostetun rauhallinen ja tuntuu nauttivan vaimonsa kasvavasta ahdistuneisuudesta. Minä olen juuri tätä aina ajoissa -tyyppiä ja pystyin hyvin samastumaan tarinan vaimon tunteisiin ja ajatuksiin. Miehen hidastelu ärsytti ja ahdisti valtavasti.

Mainitsin Henry Sugarista blogatessa, etten tunnistanut Dahlin kertojaääntä juuri lainkaan. Ei tässäkään kirjassa sitä lastenkirjoista tuttua hersyvää otetta ollut, mutta näistä kyllä tunnisti Dahlin tyylin. Tämän jälkeen ei enää lainkaan hirvitä tarttua noihin Dahlin muihin aikuisten kirjoihin.



1 kommentti:

  1. Mulle jäi tästä parhaiten mieleen Äänikone! Olen sentään pystynyt leikkaamaan kasveja lukemisen jälkeenkin... :D

    VastaaPoista