maanantai 24. kesäkuuta 2013

Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt

Nina Hemmingsson: Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt
(Jag är din flickvän nu, 2006)
WSOY 2011, 126s.
Suom. Saara Pääkkönen

Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt on sekä nimeltään että kansikuvaltaan sellainen, etten kerta kaikkiaan voinut olla kiinnostumatta siitä. Blogijuttuja olen kyllä lukenut, mutta näköjään autuaasti jättänyt ymmärtämättä sen, että kyseessä ei olekaan sarjakuvaromaani, jossa olisi yksi pitkä tarina vaan yhden ruudun tai parin sivun mittaisia nasevia hoksauksia tai ahdistavia, masentavia muistoja.

Hemmingssonin tyyli on omintakeinen. Yhtä aikaa ruma ja kiehtova. Hahmojen tyhjät silmät herättävät kutkuttavasti pelkoa ja uteliaisuutta: mitä ihmettä noiden "aukkojen" takana ajatellaan? Hemmingssonin jutut ovat kuitenkin sen verran ronskeja, ettei siloiteltu piirustustyyli niihin sopisikaan. Tämän toteaa myös Booksy, jonka blogista löytyy muuten se mielestäni kirjan hauskin möläytys. :)

Sen lisäksi, että kirjassa käsitellään parisuhdetta ja kumppanin etsimistä, Hemmingsson kuvailee rankalla tavalla myös masennusta. Tuleepa käsitellyksi myös se, miltä fanitytöstä tuntui, kun Vinnie Vincent lähti Kissistä.

Ei Minä olen sinun tyttöystäväsi nyt minulta jalkoja alta vienyt, mutta korskahtelin kyllä naurusta kerran jos toisenkin. Mikäli Hemmingssonilta tulee vastaan jotakin muuta luettavaa, enköhän siihenkin tartu.

2 kommenttia: