torstai 30. heinäkuuta 2020

Toisinajattelija - Näin lausui Leskinen

(Toim.) Linda Huhtinen: Toisinajattelija - Näin lausui Leskinen
Docendo 2020, 336s.

Juice Leskisen sanailu oli ja on edelleen omaa luokkaansa. Hänellä jos kenellä oli sana hallussa, ihan kirjaimellisesti. Linda Huhtinen on käynyt läpi Leskisen tekstejä (sanoituksia, kirjoja, runoja, haastatteluja jne.) yli viisitoista vuotta ja koonnut niistä lausahduksia, sutkautuksia ja tarinoita tähän kirjaan. Kirjasta löytyy myös jonkin verran muiden kertomia Leskiseen liittyviä muistoja, mikä tuo mukavasti vaihtelua näkökulmaan.

Huhtinen on järjestänyt tekstinpätkät erilaisten otsikoiden alle, mikä toimii hyvin. Aiheina ovat muun muassa ihminen & toinen ihminen, ihminen & yhteiskunta, ihminen & uskonto, äidinkieli ja isänmaa. Mielipiteitä Leskisellä oli paljon ja nekin ovat saaneet oman osionsa. Tosin tässä tapauksessa mielipiteitä-otsikon alla käsitellään vain kanssamuusikoita. Muissa kategorioissakin luonnollisesti esiintyy mielipiteitä, mutta etenkin politiikan suuntaan osoitetut piikit vaativat sen verran pohjatietoutta, että niistä en hirveästi päässyt nauttimaan. (Olen hyvin heikosti perillä 80-luvun poliittisista kuvioista, koska olin silloin lapsi, enkä ole myöhemminkään näitä asioita liiemmin opiskellut.)

Erityisesti pidin siitä, että kirjassa on pitkä osuus, jossa Leskinen kertoo levyjensä ja kappaleidensa taustoja tai omia ajatuksiaan niistä. Vielä kun joku kokoaisi yksiin kansiin kaikki Leskisen sanoitukset! Tai no, kaksiin kansiin: yhteen hänen itsensä levyttämät kappaleet, toiseen muille kirjoitetut.

maanantai 27. heinäkuuta 2020

Kaikki mitä tiedän rakkaudesta

Dolly Alderton: Kaikki mitä tiedän rakkaudesta
WSOY 2020, 320s.
Suom. Viia Viitanen


Dolly Aldertonilla ja minulla ei ole juuri mitään yhteistä. Olemme molemmat naisia, jotka ovat käyneet terapiassa, mutta siinäpä ne yhteneväisyydet aika lailla olivatkin. Olen häntä kymmenisen vuotta vanhempi, en ole koskaan asunut kimppakämpässä tai juhlinut sellaisella intensiteetillä kuin hän. Ja silti, silti Aldertonin Kaikki mitä tiedän rakkaudesta sisälsi paljon sellaisia kokemuksia ja huomioita, joihin samaistuin.

Alderton kirjoittaa räiskyvän suorasanaisesti, itseään säästelemättä. Hän kuvailee osuvasti parinkymmenen vuoden takaista nettielämää ja oletan, että samanlaista tarkkuutta on myös nykypäivän seurustelukuvauksissa. Aldertonin nuoruus oli menevää ja kosteaa aikaa, sellaista, josta todellakin riittää anekdootteja toisensa perään esimerkiksi yhden kirjan verran. Viihdyttävää kirjasta luettuna, mutta takuulla myös raskasta ja kuluttavaa itse elettynä.

Vaikka kirjan nimeksi on valikoitunut Kaikki mitä tiedän rakkaudesta, siinä käsitellään muitakin kannessa mainittuja asioita: bileitä, treffejä, ystävyyttä ja elämää sekä luonnollisesti monia muitakin juttuja, kuten vaikka työelämää. Erityisesti ystävyydestä Alderton kirjoittaa niin lämpimästi, että heti tekisi mieli halata omia ystäviään kiitokseksi kaikesta.

Aldertonin kirjoitustyyli on tasaisen jouhevaa ja lukeminen oli nautinto. Siinä määrin, että kun piti välillä käydä kävelyllä, kuuntelin osan kirjasta äänikirjana. Onnekseni satuin olemaan menossa sellaisessa kohdassa, jossa oli nautittu runsaasti alkoholia ja pääsin nauttimaan lukijan, eli Leena Pöystin, upeasta humalaisen puheesta!

Kaikki mitä tiedän rakkaudesta oli aivan täydellistä lämpimien kesäpäivien luettavaa.

perjantai 24. heinäkuuta 2020

Speak

Laurie Halse Anderson: Speak
Macmillan Publishing 2018, 372s.
Piirrokset: Emily Carroll

Laurie Halse Andersonin samannimiseen kirjaan perustuva sarjakuva päätyi luettavien listalle vähän sattumalta. Klikkailin jälleen kerran Goodreadsin ja Amazonin sarjakuvavinkkejä ja tämä Speak oli ainoa, joka vaikutti edes vähän kiinnostavalta.

Melindan kouluvuosi alkaa synkissä tunnelmissa. Välit vanhoihin ystäviin ovat katkenneet, eikä Melindalla ole kiinnostusta hankkia uusia ystäviä. Muut pitävät Melindaa ilonpilaajana, sillä tämä on soittanut poliisit eräisiin kotibileisiin. He luulevat Melindan tehneen sen ilkeyttään, vaikka oikeasti hän joutui rikoksen uhriksi ja yritti pyytää apua. Melinda ei ole kuitenkaan saanut kerrottua tapahtuneesta kenellekään. Hän ei oikeastaan puhu lainkaan, ellei ole aivan pakko.

Kirjan alkusanoissa Laurie Halse Anderson kertoo kirjoittaneensa alkuperäisteoksen käsitelläkseen omaa masennustaan ja ahdistustaan, jotka alkoivat kun hänet raiskattiin 13-vuotiaana. En tiedä, ovatko Speakin tapahtumat yhteneväisiä Andersonin omien kokemusten kanssa, mutta joka tapauksessa Melindan tarina on karu ja koskettava.

Emily Carrollin kuvitus on miellyttävää ja tiukan ruutujaon puuttuminen tarinan etu.

tiistai 21. heinäkuuta 2020

Keskiyön jengi

David Walliams: Keskiyön jengi
Tammi 2020, 468s.
Suom. Kaisa Kattelus

Lordi Funtin sairaala on valtavan suuri ja vanha. Sen lastenosasto on 44. kerroksessa ja sinne päätyy myös 12-vuotias Tom epäonnisen krikettiottelun päätteeksi. Heti ensimmäisenä yönään lastenosastolla Tom huomaa, että jotakin outoa on meneillään. Ylihoitaja nukahtaa ja muut osaston potilaat, haurasta Sallya lukuunottamatta, hiipivät keskiyöllä omille teilleen!

Keskiyön jengi on hauska ja pienesti jännittävä tarina lasten salaisesta porukasta, joka toteuttaa toiveita. Jättimäinen sairaala on oivallinen paikka salaisille yöllisille retkille, mutta kiinnijäämisen riski on silti aina olemassa.

Walliamsilla on ankea tapa repiä huumoria lihavuudesta ja niin hän tekee tässäkin kirjassa. On kiva, että kirjoissa esiintyy kaiken kokoisia hahmoja, mutta jatkuva huomauttelu jonkun painosta on vain typerää.

Noin muuten Keskiyön jengi on viihdyttävä seikkailutarina. Keskimmäinen lapsi luki sen nopeasti (jo ennen minua) ja ilmoitti hyvin selkeästi, että "tämä oli HYVÄ!"

lauantai 18. heinäkuuta 2020

Järki ja tunteet

Jane Austen: Järki ja tunteet
Teos 2020, 477s.
Suom. Kersti Juva


Suhteeni Jane Austeniin on sellainen, että olen lukenut häneltä kolme tai neljä teosta. Kaikista pidin, vaikka Emmaa lukiessa päätä särki koko ajan, kun kirppikseltä ostettu kirja haisi niin pahalle. Teos julkaisi äskettäin Järki ja tunteet Kersti Juvan uudella suomennoksella ja harvinaisen kauniilla kansikuvalla, joten päätin että on korkea aika virkistää suhdettani Austeniin.

Isänsä kuoltua Dashwoodin sisarukset joutuvat muuttamaan äitinsä kanssa vaatimattomampaan taloon, kun isän omaisuuden perii heidän velipuolensa isän aiemmasta avioliitosta. Elo muuttuu aavistuksen niukemmaksi, mutta tämä ei ole heidän elämänsä suurin haaste. Hankalinta on nimittäin löytää sopivia naimakelpoisia ja -halukkaita miehiä. Sulhasehdokkaita tuntuu kyllä löytyvän, mutta kihloja ei näy eikä kuulu.

Minulla meni varmaan viitisenkymmentä sivua, ennen kuin totuin Austenin kerrontaan. Siitä eteenpäin lukeminen sujuikin sitten ensiluokkaisen hyvin, kiitos laadukkaan suomennoksen. Austen käsittelee rakkausjuttujen lisäksi muun muassa luokkaeroja, tapakulttuuria ja sen pinnallisuutta sekä naisen asemaa, huumoria unohtamatta.

En voi väittää sanottavasti kiintyneeni yhteenkään kirjan hahmoista, mutta inhokkeja kertyi kyllä sitäkin enemmän. Varsinkin sieltä miesten puolelta, mutta olihan näissä rouvissa ja neideissäkin välillä kestämistä. Minua huvittaa se, kuinka nämä ihmiset eivät tunnu tekevän mitään työntapaistakaan! Päivät kuluvat seurustellessa naapureiden ja näiden tuttavien kanssa, teetä juodessa, pianoa soitellessa ja korttipelejen parissa. Kyläilemään Dashwoodin neidit lähtevät ihan vain kuudeksi viikoksi! (Vai oliko se kahdeksaksi? Unohdin kirjoittaa muistiin...) Tietysti ymmärrän, että tuohon aikaan matkanteko ei ollut järin kätevää tai nopeaa ja muutenkin yhteydenpito oli hidasta, mutta silti. Onneksi nykyään voi kyläillä lyhyempiäkin aikoja...

keskiviikko 15. heinäkuuta 2020

Comedy Queen

Jenny Jägerfeld: Comedy queen
Otava 2019, 4h 56min
Suom. Katriina Kauppila
Lukija: Heljä Heikkinen

Kuuntelin Jenny Jägerfeldin Comedy queeniä ihan tolkuttoman kauan, kuukauden. Se kyllä kiinnosti ja vaikutti hyvältä, mutta kuuntelemiselle ei oikein tuntunut löytyvän aikaa.

12-vuotiaan Sashan äiti on tehnyt itsemurhan noin vuosi sitten.
Sasha on päättänyt, ettei hänestä tule äitinsä kaltaista. Hän on listannut asioita, joista äiti piti ja aikoo itse toimia juuri päin vastoin. Sasha ei esimerkiksi aio enää lukea kirjoja tai liikkua metsässä. Äiti oli masentunut ja itkuinen, mutta Sashan tavoitteena on ryhtyä lavakoomikoksi, nuoresta iästään huolimatta.

Jägerfeld kirjoittaa ihailtavan kevyesti todella kipeästä ja raskaasta aiheesta. En ainakaan muista lukeneeni tai edes kuulleeni toisesta itsemurhaa käsittelevästä, alakouluikäisille suunatusta kirjasta. Läheisen itsemurhaa enemmän kirjassa on kyse surusta ja sen käsittelemisestä. Siitä, kuinka jokainen käsittelee surua eri tavalla ja eri tahtiin.

Comedy queeniä kuvataan hauskimmaksi surulliseksi kirjaksi, jonka olet koskaan lukenut ja tämä kuvaakin kirjaa harvinaisen osuvasti.

sunnuntai 12. heinäkuuta 2020

Niin käy vain elokuvissa

Holly Bourne: Niin käy vain elokuvissa
Gummerus 2019, 382s.
Suom. Kristiina Vaara

Holly Bournen nuortenkirjat ovat minusta loistavia. Niissä tuntuu olevan näennäisen selkeä juoni, mutta sisältöä on paljon enemmän kuin äkkiseltään luulisi.

Niin käy vain elokuvissa kertoo Audreysta, joka ei todellakaan etsi uutta poikaystävää. Edellinen oli tosi ihana, kunnes tämä jätti Audreyn heti päästyään tämän kanssa sänkyyn. Kotona on arvaamatonta, sillä äiti ei todellakaan ole sinut sen kanssa, että isä löysi uuden naisen ja perusti tämän kanssa uuden perheen. Isoveli opiskelee toisella paikkakunnalla ja Audrey tuntee olevansa yksin vastuussa äidistä. Onneksi on uusi työ elokuvateatterissa ja siellä Harry. Flirttaileva, hurmaava Harry, jonka kyseenalaisesta maineesta seurustelumarkkinoilla Audreytakin varoitetaan heti kättelyssä. Niin ja koulussa mediakurssi, jonne Audrey alkaa tehdä tutkielmaa romanttisten elokuvien problemaattisuudesta.

Viihdyin tämän kirjan parissa erinomaisesti. Audreyn ja Harryn tarina on sinänsä ennalta-arvattava, mutta loppuratkaisu on onneksi jotain muuta kuin esimerkiksi juuri niissä romanttisissa leffoissa. Bourne kuvaa Audreyn ihastumista realistisesti: Audrey tietää Harryn tavat, mutta tunteita on vaikea estää. Joskus joku nilkki voi olla niin ihana, ettei halua välittää varoitusmerkeistä.